Så använder du Microsoft 365 Copilot

Pratar alla runt omkring dig också om AI? Kanske har du hört någon nämna Copilot, och undrar hur en AI skulle kunna hjälpa dig utföra dina arbetsuppgifter? Låt mig hjälpa dig att förstå vad Microsoft 365 Copilot är och hur du som användare behöver tänka för att ta dig an detta smarta verktyg.

för 6 månader sedan

Microsot 365 Copilot är en AI-baserad assistensfunktion som kan hjälpa dig att jobba smartare och mer produktivt i program som Word, Excel, PowerPoint, Outlook och Teams. Om du har testat ChatGPT eller Bing Chat Enterprise någon gång kommer du känna igen dig när du arbetar med Microsoft 365 Copilot. Du som användare skriver uppmaningar till Copilot för vad du vill ha hjälp med, genom en så kallad prompt. Det fina med Microsoft 365 Copilot är att det är mer än bara ChatGPT inbäddat i Microsoft 365. Copilot sammanför nämligen styrkorna hos stora språkmodeller med Microsoft 365-apparna och din egen företagsdata i Microsoft Graph. På så sätt ger Copilot dig relevanta rekommendationer och förslag anpassat till just din jobbkontext.

Låt Microsoft 365 Copilot bli din snälla kollega

För att få så bra hjälp utav Copilot som möjligt finns det en del saker du som användare behöver tänka på.

Var så specifik som möjligt

När du skriver till Copilot behöver du uttrycka dig så specifikt som möjligt för att få ett tillfredsställande resultat. Exempel på en bra och specifik prompt du skulle kunna använda när du jobbar med Copilot i PowerPoint är:  ”Omformatera dessa tre punkter till tre kolumner, var och en med en bild.”.

Sätt frågan i ett sammanhang

Om du inkluderar sammanhanget i din fråga hjälper du Copilot att bättre förstå din situation och anpassa sitt svar därefter.  Förklara därför i din prompt varför du behöver det du ber om och för vem det är avsett. Exempelvis ”Ge mig en lista på de kunder jag har arbetat mest med den här månaden, så att jag kan presentera det för min chef i ett mejl”.

Ge en referens

När du skriver till Copilot kan du i samband med din frågeställning även ge ange en referens varifrån du vill att Copilot ska hämta sin information ifrån. Copilot har tillgång till allt som du har tillgång till i din Microsoft 365-miljö, men med lite vägledning ökar chanserna att du får ett träffsäkert resultat. Exempelvis kan du skriva ”Ge mig ett upplägg till agendan för vårt veckomöte med teamet, baserat på chattmeddelanden i den här gruppchatten.” Då fungerar alltså den specifika gruppchatten som referens till Copilot att hämta information ifrån.

Du är ansvarig

Ta för vana att alltid dubbelkolla allting som du skapar med hjälp av Copilot. Verktyget är smart och kan hjälpa dig en lång väg, men det är alltid du som är ansvarig för det material du skapar. Se Copilots förslag som ditt första utkast, som du sedan granskar och gör till ditt eget.

Ge feedback

Du behöver inte nöja dig med det första svar du får från Copilot. Ge feedback vad gäller exempelvis tonalitet och språkbruk. Bolla med Copilot som du skulle göra med en kollega. Och kom ihåg – var snäll – om du skriver med en artig och vänlig ton till Copilot så kommer du få resultat i samma anda. Vi vinner alla på att prata snällt med varandra.

Microsoft 365 Copilot finns tillgängligt för företag från den första november i år. Det är viktigt att införandet planeras noggrant, och att ert företag har ordning och reda på er data och behörigheter. Upplever ni att er Teams-miljö redan nu är en enda röra och saknar struktur på era dokumentbibliotek är mitt första råd att börja ta i tu med det. När ni har bra ordning, kontroll på er miljö, och du och dina kollegor har fått träning i att använda Copilot kommer ni kunna dra nytta av detta revolutionerande verktyg på bästa sätt!