Medarbetarcase – Jonas Agblad, Teknisk specialist

för 4 år sedan

I min roll som specialist på Xenit arbetar jag mycket med komplexa miljöer, framför allt kring virtuella skrivbord. I praktiken innebär teknologin att man kan erbjuda ett virtuellt skrivbord som känns och fungerar på samma sätt som användarens lokala dator, men egentligen innebär att alla program är installerade på en server. Detta medför mobilitet, det vill säga att användaren inte är beroende av sin klient, utan kan ansluta från vilken enhet som helst och vart som helst. Det innebär en högre säkerhet, känsliga data lämnar aldrig serverhallen eller företaget. Det gör även att IT-avdelningens administrativa arbete kring klienter och applikationer minskar kraftigt.
 
Jag tycker att det är belönande att arbeta inom ett område som så påtagligt påverkar slutanvändarna och kunden på ett positivt sätt. Ett fint exempel på detta är en Citrix-miljö som jag varit med och utvecklat. Det är ett virtuellt skrivbord som befinner sig i Microsofts moln Azure tillsammans med Citrix Cloud. Detta innebär att allt körs i molnet, man behöver alltså ingen egen hårdvara och man betalar endast för det man faktiskt använder. Det som gör att just denna lösningen sticker ut är att kunden använder väldigt resurskrävande CAD program. De gör tunga 3D ritningar och beräkningar som kräver mycket resurser inom både CPU och grafik. Historiskt har detta varit utmanande att lösa med denna typ av teknologi, men som idag är mer mogen. Detta har gett kunden en stabilare miljö, minskat administrationen kring klienter och ökat mobiliteten för sina användare. Att få möjligheten att arbeta med detta är väldigt roligt, där resultatet blir så pass påtagligt för kunden och framförallt slutanvändarna. Detta skalas dessutom automatiskt efter hur många användare som använder det virtuella skrivbordet så det blir även väldigt kostnadseffektivt.
 
Jag ser ovan exempel som en försmak på framtiden. När hela IT-infrastrukturen flyttar upp i molnet ändras fokus till att istället hitta kreativa lösningar som passar varje kunds specifika krav och verksamhet. Jag tror kommande år bjuder på många nya utmaningar som förändrar hur vi arbetar och ser på digitalisering, vilket jag känner att vi på Xenit är väl förberedda på.