Medarbetarcase – Adam Clark
för 7 år sedan
Berätta om vad du gör på Xenit
I min roll ingår mycket projektledning och att driva projekt framåt. Jag jobbar med Citrix produkter och ungefär 50 procent är tekniskt arbete där jag implementerar olika lösningar. Jag är också med i försäljningsdelen och jobbar mer och mer med kundvård. Jag är dessutom mentor och coach för några av de support- och juniortekniker som jobbar i servicedesk.
Vad är det roligaste med ditt jobb?
Det är blandningen, att man får göra så många olika saker. Som konsult utvecklas man ständigt och man får göra det på flera plan samtidigt. Dessutom är det ett socialt jobb, jag har mycket kundkontakt och följer upp så att kunderna är nöjda och glada.
Vilka egenskaper är bra att ha i ditt jobb?
Dels handlar det om att vara tekniskt kompetent, även om man absolut inte måste kunna allt. Det mesta går att lära sig. Det är också bra om man är en proaktiv och social person.
Man ska kunna skapa tillit hos kunder och kunna kommunicera på ett vettigt sätt.
Hur är det att jobba på Xenit?
På Xenit får man testa på många olika saker och kan vara med och forma sin roll. Vi har en tävlingsinriktad och bra stämning. Tempot är högt, men vi försöker se till att alla är med på tåget. Vi hjälper varandra och är en grupp som verkligen kan steppa upp när det behövs. En stor skillnad mot andra IT-konsultföretag är att vi inte är uthyrda, vi har vår kompetens samlad här på kontoret.
Hur tänker du framåt?
Det har hänt så fantastiskt mycket sedan jag började här och jag hoppas att det fortsätter så. Tekniken har jag koll på, men jag skulle gärna utveckla den del som handlar om att coacha och motivera kollegor. Som ny är det mycket man ska lära sig och det kan vara svårt att veta vad som förväntas. Då är det guld värt att ha en mentor som kan hjälpa till att prioritera och guida rätt.