AI-verktyg förenklar arbetet för Lindex medarbetare

Lindex tar ett stort steg i sin digitala transformation genom att tillsammans med Microsoft och Xenit utveckla ”Lindex Copilot”, ett banbrytande AI-verktyg som kommer att revolutionera sättet modeföretaget stöttar medarbetare i butik.

för 9 månader sedan

Lindex gick den 1 juni ut med nyheten om att de tar ett stort steg i sin digitala transformation genom att tillsammans med Microsoft och Xenit utveckla ”Lindex Copilot”, ett banbrytande AI-verktyg som kommer att revolutionera sättet modeföretaget stöttar medarbetare i butik. Genom att integrera ChatGPT i Lindex egna Azure-infrastruktur kan modeföretaget erbjuda omedelbar och personlig hjälp.

På bilden: AI-genererad bild skapad i MidJourney 

Xenits CTO Simon Gottschlag har varit med och tagit fram AI-verktyget tillsammans med Lindex och Microsoft.

– Genom att förena vår expertis inom Microsoft Azure, Azure OpenAI Service och integrationer med Lindex gedigna kunskaper om modebranschen har vi kunnat skapa en lösning som ser ut att möta deras specifika behov och göra medarbetarnas vardag smidigare. Lindex Copilot kommer att effektivisera affärsprocesserna på flera sätt. För det första kommer verktyget att erbjuda omedelbar och personlig hjälp till medarbetarna, vilket minskar tiden det tar att hitta svar på frågor och lösa problem. Detta frigör tid för medarbetarna att fokusera på kunderna och erbjuda en ännu bättre kundupplevelse. För det andra kommer AI-verktyget att kontinuerligt lära sig och förbättras, vilket innebär att dess förmåga att ge korrekt och relevant information kommer att öka över tid. Detta bidrar ytterligare till att effektivisera processer och öka produktiviteten, säger Simon Gottschlag, CTO på Xenit.

I Lindex pressmeddelande som du kan läsa här säger Annika Elfström, CIO på Lindex att:

– Tillsammans med Microsoft och Xenit har vi tagit ett stort steg mot framtiden genom att utveckla en MVP av Lindex Copilot. På Lindex är entreprenörskap och engagemang en viktig drivkraft i vår digitala transformation, och det är just den drivkraften som har gjort det möjligt för oss att erbjuda våra medarbetare i butik en helt ny nivå av stöd. Vi är stolta över att ha nått vårt mål att visa att verktyget fungerar och vi ser nu fram emot att fortsätta driva utvecklingen framåt, säger Annika Elfström, CIO på Lindex.

Vi på Xenit är stolta över att vi fick bidra till Lindex Copilot. Verktyget är ett exempel på hur AI kan användas för att förbättra verksamheter och optimera kundupplevelsen. I Lindex pressmeddelande beskriver Thomas Floberg, vice-vd och operativ chef på Microsoft Sverige utvecklingen så här:

– AI-utvecklingen som sker nu innebär nya möjligheter för hela samhället och jag ser AI som den perfekta förstärkaren som kan frigöra tid för mer kreativt och meningsfullt arbete på våra arbetsplatser. En resurs för medarbetare att göra ett ännu bättre jobb. Lindex Copilot är ett lysande exempel på hur AI kan användas för att förbättra för såväl medarbetare som kunder, säger Thomas Floberg, vice-vd och operativ chef på Microsoft Sverige.

Vi på Xenit är övertygade om att många företag kan använda LLM (Large Language Model), eller stora språkmodeller, redan idag för att effektivisera sin verksamhet. Genom att anpassa stora språkmodeller på företagets specifika data och processer kan AI-verktyget bli en expert inom företagets område och erbjuda skräddarsydd hjälp till medarbetarna. Utmaningar finns dock, som att säkerställa att AI-lösningen är tillräckligt kvalitetssäkrad och att den hanterar information på ett säkert och ansvarsfullt sätt. Dessutom måste företagen vara beredda att investera tid och resurser i att optimera och underhålla AI-verktyget för att säkerställa att det fortsätter att erbjuda korrekt och relevant hjälp.

Läs mer om nyheten i Dagens Industri.