Nelly.com
för 2 år sedan
Nelly är en av Nordens mest älskade modedestinationer för unga kvinnor. Varje dag inspirerar de med de hetaste trenderna och looksen genom sitt eget varumärke och noga utvalda varumärken från en internationell portfölj.
Nelly lanserades 2004 och var pionjärer redan från start med fokus på digital försäljning och innovativ influencer marketing. Idag har de ett vibrerande community med 1.2 miljoner kunder och 1.3 miljoner följare på sociala medier. Som en av Nordens mest besökta e-handlare behöver Nellys sida klara av peakar i trafik. Andreas Drougge, CTO på Nelly förklarar:
– Vi vill modernisera vår digitala miljö. Vår kund är den unga kvinnan, en snabb kund som vi hela tiden måste anpassa oss efter. För att klara av våra höga trafikpeakar behövs en skalbar, smidig och effektiv IT-infrastruktur. Därför jobbar vi just nu med en ny site som ska vara skalbar, cloud och kontainerbaserad.
För att möta den utmaningen har Nelly valt att drifta sin site med Xenit Kubernetes Service. Tjänsten är en förvaltningstjänst som gör det möjligt för utvecklare att ta en idé till produktion utan några beställningar till operations. Kubernetes är ett kraftfullt verktyg som ställer höga krav på kompetens. Genom Xenits tjänst kan Nelly fokusera på att utveckla sin verksamhet medan Xenit tar hand om alla komponenterna runt omkring.
– Vi hade inte jobbat med Kubernetes och DevOps innan och hade antingen behövt bygga upp ett team och kompetens inhouse eller ta hjälp av en partner. Fördelen med att låta Xenit sköta Kubernetes är att vi kan fokusera på utvecklingen: uppdatera plattformen och leverera faktiskt värde till vår kund. Vi vill fokusera på det värdeskapande, till exempel utveckla en feature som gör att vår kund kan hitta sin stil snabbare. Xenit hjälper oss med infrastrukturen runtomkring, allt från designen för plattformen, kluster, deployment och hela DevOps-processen, säger Andreas.
Läs mer om tjänsten
– Tack vare detta har vi kunnat påbörja arbetet med en modern site som är bättre rustad för att klara extrema trafikpeakar. Våra utvecklare kan jobba mer effektivt genom att enklare kunna deploya separata mikrotjänster utan att röra infrastrukturen, säger Andreas.
Andreas fortsätter att beskriva samarbetet med Xenit:
– För oss är Xenits tekniska kompetens självklart en viktig del men vi gillar också drivet och viljan att hela tiden förbättra tjänsten. Vi är en kund som hela tiden jagar mikrosekunder på siten vilket ställer höga krav på våra partners. Xenit förstår varför det är viktigt för oss och ser det som en rolig utmaning att lösa tillsammans. Vi båda utmanar varandra i vårt partnerskap och resultatet blir en bättre produkt både för Nelly och Xenit, avslutar Andreas Drougge, CTO på Nelly.com