Mål

E-handel med överlägsen prestanda

Utmaning

Bra kundupplevelse för alla

I takt med att allt större del av Lindex försäljning kommer från e-handel ökar också trycket på den plattformen. Detta blir extra tydligt i samband med kampanjer, som tidigare kunde innebära att e-butiken blev överbelastad och att kunder i vissa fall inte kunde handla.

”Vårt främsta mål var att ge våra kunder en så bra upplevelse som möjligt. Vid toppar har det hänt att hela siten gått ner vilket vi naturligtvis vill undvika, vi vill att kunderna skall komma igenom även när det är många besökare.” säger Florian Westerdahl, CTO Lindex IT.

Lösning

En säker och stabil plattform

Lindex och Xenit har ett mångårigt samarbete och tillsammans tittade vi på några olika lösningar. Valet föll på NetScaler SDX, en plattform från Citrix som säkrar och optimerar webbapplikationer i syfte att få dessa att fungera så bra som möjligt, oavsett hur mycket trafik sidan har. Plattformen gör det dessutom möjligt att både cacha innehåll lokalt och presentera en köskylt vid behov. Detta bidrar till en snabbare upplevelse för besökaren.

Ytterligare en funktion som Xenit tillsammans med utvecklare från Lindex satt upp på den nya plattformen är möjligheten att i en produktionslik miljö utföra såväl lasttest som optimeringar.

”Med sin specialistkompetens är Xenit en utmärkt implementationspartner och de är väldigt skickliga och strukturerade i sitt arbete. Vi är väldigt glada över att de breddar sitt utbud i den riktning vi vill gå.” säger Florian Westerdahl, CTO Lindex IT.

Resultat

E-handelssajt som klarar kraven

Tack vare NetScaler SDX har idag Lindex en kraftfull e-handelssite som klarar även de mest kritiska kampanjerna.

”Våra kunder blir snabbt mer och mer digitala. För att kunna erbjuda en inspirerande kundupplevelse i våra digitala kanaler måste vi bygga skalbara, stabila och säkra IT-lösningar. NetScaler SDX spelar en viktig roll för att vi ska lyckas med det.” säger Jonas Björkman, CIO på Lindex.

 

Projektet har dessutom medfört andra fördelar för Lindex som inte bara använder plattformen för sin digitala e-handel.

”Det är en stark och flexibel produkt. Med NetScaler SDX i fronten får vi överlägsen prestanda och högre säkerhet i hela vårt datacenter.” fortsätter Florian Westerdahl, CTO Lindex IT.

Välkommen! Hos Lindex är e-butiken alltid öppen. 

Lindex är en av Europas ledande modekedjor med cirka 480 butiker på 18 marknader. Lindex affärsidé är att alltid erbjuda ett inspirerande och prisvärt mode och sortimentet omfattar flera modekoncept inom dam-, barn- och underkläder.